بعضی از قطعات خودرو در ظاهر بسیار کم اهمیت هستند اما نقش بسیار حیاتی در کارکرد موتور خودرو دارند. واشر سرسیلندر یکی از این قطعات مهم است که در عین سادگی کارایی مهمی دارد.این قطعه در حالت نرمال عمری طولانی دارد اما ممکن است به هردلیلی این قطعه آسیب ببیندکه اصطلاحا به آن” سوختن واشرسرسیلندر “می گوییم .

واشر سرسیلندر چیست؟

بلوک اصلی موتور از دو بخش مختلف تشکیل شده که بخش بزرگ تر آن پیستون ، شاتون و میل لنگ را در شامل می شود که به آن بلوک سیلندر گفته می شود . قسمت کوچکتر سوپاپ ها و میل سوپاپ ، لاستیک سوپاپ و … را در خود جای داده که به این بخش کوچکتر ، سرسیلندر گفته می شود . روی سطح سرسیلندر تعدادی حفره برای عبور آب در جهت کاهش دمای بلوک موتور تعبیه شده است . همچنین حفره هایی برای عبور سیال روغن و روغن کاری قطعات طراحی شده است. به همین خاطرباید محل اتصال بلوک سیلندر و سرسیلندر بطور کامل آبندی شود تا مایعات مختلف با یکدیگر مخلوط نشوند. درصورت عدم آبندی امکان ورود آب و روغن به محفظه اصلی سیلندر خودرو نیز وجود دارد. به همین خاطر قطعه ای بنام واشر سرسیلندر میان بلوک سیلندر و سرسیلندر قرار می گیرد تا وظیفه آبندی قطعات را به خوبی انجام دهد.

زمانی که پیستون به بالاترین قسمت خود می رسد فشار درون سیلندر به بالاترین حد ممکن می رسد. از این رو اگر واشرسرسیلندر به خوبی عمل آبندی بین بلوک سیلندر و سرسیلندر را انجام ندهد ، فشار بالای کمپرس سیلندر باعث خروج مخلوط هوا و بنزین می گردد . همچنین در هنگام تخلیه هم امکان خروج گازهای حاصل از انفجار مخلوط وجود دارد . به همین خاطر واشرسریلندر نقشی حیاتی در عملکرد سرسیلندر ایفا می کند.

واشرسرسیلندر به سبب محل قرارگیری آن مجاورت محفظه سیلندر خودرو که حرارت و فشار بسیاری بالایی قرار دارد قرار می گیرد پس باید مقاومت بالایی در برابر حرارت و فشار داشته باشد .

به چه علت آسیب می بیند ؟

اصلی ترین آسیب را به واشر سر سیلندر دمای بیش از حد وارد می سازد . چرا که بهترین واشر سر سیلندر ها هم تا اندازه ای قدرت مقاومت در برابر حرارت را دارد اما اگر دمای موتور از حد مجاز بالاتر  برود بی شک واشرسرسیلندر آسیب خواهد دید . اگر آب به خوبی در سرسیلندر گردش داشته باشد و روغن کاری به خوبی انجام شود دمای موتور از حالت نرمال بالاتر نمی رود اما اگر به دلیلی این کار به درستی انجام نشود اولین قطعه ای که آسیب می بیند واسرسرسیلندر خودرو می باشد.

نکته ی قابل توجه این است که اگر در دقایق اولیه متوجه افزایش دمای موتور خودرو شویم و مشکل را برطرف کنیم آسیبی به واشرسرسیلندر نمی رسد اما اگر این افزایش دما به مدت طولانی ادامه یابد باعث آسیب به واشرسرسیلندر و درنهایت آسیب به سرسیلندر خواهد شد.

 

عوارض سوختن واشرسرسیلندر

در صورت سوختن واشر سر سیلندر ،آبندی بلوک سیلندر و سریلندر انجام نشده  و همین امرباعث  میشود آب وارد محفظه سیلندر شده و با هوا و بنزین مخلوط گردد و همین بدون شک باعث افت توان موتور خواهد شد . همچنین به سبب نزدیکی حفره های جریان آب و روغن به یکدیگر این امکان وجود دارد  در صورت سوختن واشر سر سیلندر ، آب با روغن مخلوط شده و باعث کاهش غلظت روغن خواهد شد .همین امرقطعا روانکاوری قطعات موتور را دچار مشکل خواهد کرد .

علائم سوختن واشرسرسیلندر

1) درست کار نکردن موتور

2) نشتی داخلی

3) عوض شدن رنگ روغن موتور

4) عوض شدن رنگ آب

5) وجود حباب در رادیاتور

6) خروج دود سفید  یا آبی از اگزوز

7) کاهش آب

8) کاهش روغن موتور

9) خراب شدن کامل موتور

تعویض واشر سرسیلندر چقدر هزینه برمی دارد؟ترمیم واشر سرسیلندر بدون باز کردن موتور

واشر سرسیلندر قطعه ی گران قیمتی نیست اما اگر آسیب ببیند هزینه ی زیادی را به مصرف کننده تحمیل می کند. چرا که برای رسیدن به واشر سرسیلندر باید قطعات زیادی نظیر  قطعات تایمینگ ، منیفولد ورودی و اگزوز ، قطعات سرسیلندر و خود سرسیلندر باز شوند . همین امر باعث افزایش دستمزد هزینه تعویض سرسیلندر خواهد شد.اما هم اکنون محصولاتی در بازار هستند که می توانند بدون نیاز به تعمیر موتور و هزینه های اضافی آسیب وارد شده به واشر سر سیلندر را ترمیم کنند و باعث صرفه جویی در وقت و هزینه می شوند  .

برای دیدن این محصول اینجا کلیک کنید .