بعضی از قطعات خودرو در ظاهر بسیار کم اهمیت هستند اما نقش بسیار حیاتی در کارکرد موتور خودرو دارند. واشر سرسیلندر یکی از این قطعات مهم است که در عین سادگی کارایی مهمی دارد.این قطعه در حالت نرمال عمری طولانی دارد اما ممکن است به هردلیلی این قطعه آسیب ببیندکه اصطلاحا به آن” سوختن واشرسرسیلندر “می گوییم .
واشر سرسیلندر چیست؟
بلوک اصلی موتور از دو بخش مختلف تشکیل شده که بخش بزرگ تر آن پیستون ، شاتون و میل لنگ را در شامل می شود که به آن بلوک سیلندر گفته می شود . قسمت کوچکتر سوپاپ ها و میل سوپاپ ، لاستیک سوپاپ و … را در خود جای داده که به این بخش کوچکتر ، سرسیلندر گفته می شود . روی سطح سرسیلندر تعدادی حفره برای عبور آب در جهت کاهش دمای بلوک موتور تعبیه شده است . همچنین حفره هایی برای عبور سیال روغن و روغن کاری قطعات طراحی شده است. به همین خاطرباید محل اتصال بلوک سیلندر و سرسیلندر بطور کامل آبندی شود تا مایعات مختلف با یکدیگر مخلوط نشوند. درصورت عدم آبندی امکان ورود آب و روغن به محفظه اصلی سیلندر خودرو نیز وجود دارد. به همین خاطر قطعه ای بنام واشر سرسیلندر میان بلوک سیلندر و سرسیلندر قرار می گیرد تا وظیفه آبندی قطعات را به خوبی انجام دهد.
زمانی که پیستون به بالاترین قسمت خود می رسد فشار درون سیلندر به بالاترین حد ممکن می رسد. از این رو اگر واشرسرسیلندر به خوبی عمل آبندی بین بلوک سیلندر و سرسیلندر را انجام ندهد ، فشار بالای کمپرس سیلندر باعث خروج مخلوط هوا و بنزین می گردد . همچنین در هنگام تخلیه هم امکان خروج گازهای حاصل از انفجار مخلوط وجود دارد . به همین خاطر واشرسریلندر نقشی حیاتی در عملکرد سرسیلندر ایفا می کند.
واشرسرسیلندر به سبب محل قرارگیری آن مجاورت محفظه سیلندر خودرو که حرارت و فشار بسیاری بالایی قرار دارد قرار می گیرد پس باید مقاومت بالایی در برابر حرارت و فشار داشته باشد .
به چه علت آسیب می بیند ؟
اصلی ترین آسیب را به واشر سر سیلندر دمای بیش از حد وارد می سازد . چرا که بهترین واشر سر سیلندر ها هم تا اندازه ای قدرت مقاومت در برابر حرارت را دارد اما اگر دمای موتور از حد مجاز بالاتر برود بی شک واشرسرسیلندر آسیب خواهد دید . اگر آب به خوبی در سرسیلندر گردش داشته باشد و روغن کاری به خوبی انجام شود دمای موتور از حالت نرمال بالاتر نمی رود اما اگر به دلیلی این کار به درستی انجام نشود اولین قطعه ای که آسیب می بیند واسرسرسیلندر خودرو می باشد.
نکته ی قابل توجه این است که اگر در دقایق اولیه متوجه افزایش دمای موتور خودرو شویم و مشکل را برطرف کنیم آسیبی به واشرسرسیلندر نمی رسد اما اگر این افزایش دما به مدت طولانی ادامه یابد باعث آسیب به واشرسرسیلندر و درنهایت آسیب به سرسیلندر خواهد شد.
1 دیدگاه برای “واشر سرسیلندر چیست ؟ ترمیم واشر سرسیلندر بدون باز کردن موتور”
چالاک حساب
توقع شما از یک نرم افزار حسابداری غیر از اینکه صبح براتون چایی بیاره چیه؟
ساده باشه؟
ارزون باشه؟
به فروشگاه تون وصل بشه؟
پشتیبانی عالی و دائمی داشته باشه؟
توی حساب و کتاب دقیق باشه؟
نیازی به هزینه پشتیبانی و تمدید سالانه نباشه؟
هوای اقساط تون رو داشته باشه؟
انواع گزارش و نمودار هزینه و درآمد داشته باشه؟
به قول بازاری ها … ببر, خوشت اومد بیا بخر
قبل از خرید مهلت تست 5 روزه دارید. همچنین در صورتی که نیاز به راهنمایی بود دوستان ما در تیم پشتیبانی کاملا شما رو راهنمایی میکنند.
تماس بگیرید : 02128429522
یا اینکه قبل از تماس سایت ما رو بررسی کنید. chalakhesab.ir
چالاک حساب تاریخ امروز: 2023/09/18 19:59:35 تاریخ امروز: 2023/09/18 19:59:53 تاریخ امروز: 2023/09/18 20:00:00